Wednesday, August 25, 2010

Saya dengar lain ceritanya.

Saya merujuk kepada pos saya dua hari yang lepas mengenai satu surau disimbah cat merah dan dilempar botol arak. Hari ini kita baca di akhbar-akhbar mengenai penjelasan Polis mengenai perkara tersebut. Empat remaja berumur 16 hingga 18 tahun telah direman kerana disyakki terlibat.

Mereka kononnya membalas dendam kerana ditegur bermain mercun dan bunga api berhampiran surau. Siapa yang selalu main mercun dan bunga api di bulan Ramadan? Siapa putus jari di bulan Ramadan? Siapa buta sebelah mata di bulan Ramadan? Siapa tercmpak ke atas pokok di bulan Ramadan? Jawapannya budak Melayu Islam. Jadi dalam kes ini tentu ramai dari kita menyangka remaja Melayu yang terlibat.

Tetapi apa yang saya dengar di kes surau ini lain ceritanya. Memang benar anak-anak Melayu pun main mercun dan bunga api berhampiran surau. Tetapi ada lagi sekumpulan budak-budak bukan Melayu yang bermain benda yang sama berhampiran.  

Setakat ditegur adakah kita sanggup menyimbah cat keatas surau? Baling pulak dengan botol-botol arak yang kosong. Cat kena beli di kedai 'hardware.' Lepas tu beli pula arak dalam botol. Dalam kes ini beer. Kalau tak minum rugi. Cukuplah surau kena simbah cat, tak payah disimbah beer.

Apa yang saya dengar remaja yang terlibat bukan setakat ditegur. Ada 'physical contact' kata orang putih.

No comments: