Saturday, November 9, 2013

Bertugas di Kelantan - Bahagian 2 (Pasir Puteh).

Dengan teman-teman kerja di Pasir Puteh, Kelantan pada tahun 1972. Rumah yang nampak itu ialah rumah jiran saya Staff Nurse Lee Leng.



1. Welcome to White Sand.

Kawan saya Zawawi ada menyatakan ingin bekerja di Kota Bharu, Kelantan jika diberi peluang. Tiba-tiba peluang itu ada apabila kawan kami di Kota Bharu bertukar ke tempat lain. Zawawi pun memohon ditukarkan di sana dan berjaya. Sebenarnya Zawawi melepaskan peluang tinggal di kuarters sendiri kerana di Kota Bharu tidak ada kuarters untuknya. Tetapi Zawawi sanggup berkongsi rumah bujang beramai-ramai.

Untuk kekosongan di Pasir Puteh Zawawi meminta supaya saya mengisinya. Zawawi dan kawan-kawan kami sebelum ini pun boleh menjaga satu Daerah Kesihatan yang merangkumi dua Jajahan. Kenapa saya tidak. Ekoran itu saya pun berpindah dari Bachok ke Pasir Puteh mulai 1 Jun 1972.

Saya mengambil alih kuarters yang ditinggalkan oleh Zawawi. Kuarters ini memang dikhaskan untuk Inspektor Kesihatan dan tidak timbul kes saya menumpang seperti di Bachok. Kuarters saya berkembar dengan seorang Staff Nurse berbangsa China bernama Lee Leng berasal dari Johor yang juga baru tamat latihan seperti saya.

Tidak seperti di Bachok di mana saya berkongsi Land Rover dengan staff lain, di Pasir Puteh saya diberi satu Toyota Land Cruiser khas untuk kegunaan rasmi saya. Pemandu bernama Mahmud dan dipanggil Cik Mud sahaja. Dengan Land Cruiser itu jugalah saya mula-mula belajar membawa kereta. Apabila pergi ke kampung-kampung dan setelah selesai menjalankan kerja-kerja yang patut saya minta Cik Mud mengajar saya membawa Land Cruisernya.

Saya dan Land Cruiser.

2. The young and restless.

Saya fikir menjadi polisi Kementerian Kesihatan menghantar staff para-medic yang baru tamat latihan ke pantai timur. Dalam lawatan saya ke seluruh Kelantan saya dapati kebanyakan para-medic seperti Pembantu Perubatan, Staff Nurse dan Inspektor Kesihatan muda-muda belaka dan mereka datang dari seluruh semenanjung.

Saya fikir ada baiknya polisi ini kerana sebagai orang muda yang masih solo kami tidak menghadapi masalah seperti penempatan isteri dan suami yang bekerja, anak-anak yang bersekolah dan ibu bapa yang sudah tua. Memikirkan perkara ini saya rasa sedikit bangga kerana berada dalam kumpulan yang terpilih melaksanakan satu polisi Kerajaan Persekutuan.

Tetapi penempatan kami di kuarters di Pusat-pusat Kesihatan Besar dan Kecil menampakkan sedikit kejanggalan. Kami ditempatkan di kuarters mengikut gred jawatan. Kami para-medic diberi kuarters kelas F berkermbar dan mempunyai tiga bilik. Staff yang lebih rendah diberi kuarters kelas G dan H berderet yang hanya mempunyai dua bilik. 

Kejanggalannya ialah kami yang bujang tinggal seorang diri di rumah yang berbilik tiga. Sedangkan staff berpangkat rendah yang kebanyakannya sudah berkeluarga tinggal bersesak di rumah kecil berbilik dua sahaja. Kadang-kadang saya kesihan melihatkan keadaan ini lebih-lebih lagi apabila melihat dua lagi bilik di kuarters saya kosong begitu sahaja.


3. Looking good

Saya datang ke Pasir Puteh masih dengan rambut panjang kerana tidak terjumpa 'salon' gunting rambut berhawa dingin di Bachok. Di Pasir Puteh pun tidak ada 'salon' rambut berhawa dingin. Jiran saya Lee Leng seperti tidak mahu memandang muka saya.

Saya hanya memotong rambut apabila balik bercuti di kampung. Apabila Staff Nurse itu nampak saya dengan rambut pendek dia terus berkata "Hey, you look good with the short hair. Before this I was scared of you". Sejak itu saya tidak lagi menyimpan rambut panjang.


4. A Sdarian again.

Di Pasir Puteh juga saya mengalami semangat Sdarian. Kerani di Klinik Gigi Pusat Kesihatan Besar Pasir Puteh ialah Abd. Rahman Yaakub, orang Kelantan kawan sekelas saya di SDAR. Kemudian semasa berkelah di pantai Desa Rhu di Semerak dalam Jajahan Puteh saya berjumpa dengan seorang lagi kawan sekelas Mohd. Shah Bachik, orang Gemencheh, Negeri Sembilan. Dia menjadi guru di Kota Bharu setelah tamat pengajian di universiti. Di Machang pula seorang lagi kawan sekelas saya Borhan Bulat juga menjadi guru lepasan maktab di sana dan pada satu petang saya pergi melawatnya.


5. Ong

Pembantu Perubatan di Pasir Puteh bernama Muhammad berasal dari Kerteh, Terengganu dan sudah berkeluarga. Hampir setiap hujung minggu dia sekeluarga balik ke kampungnya. Oleh kerana seorang Pembantu Perubatan kena 'stand-by' setiap masa di Pasir Puteh, tugas itu diberikan kepada seorang Pembantu Perubatan China bernama Ong Eng Guan, yang bertugas di Pusat Kesihatan Kecil Cherang Ruku berhampiran. Ong tua sedikit dari saya, berasal dari Pulau Pinang, sudah berkahwin dan isterinya tinggal di Pulau Pinang.

Itu Ong di tengah-tengah menghadap kamera.

Walau pun katil disediakan di klinik untuk Ong tidur, dia memilih untuk tidur di kuarters saya apabila dia dikehendaki untuk 'stand-by'. Walau pun tabiat ini adalah penerusan dari apa yang dilakukannya semasa Zawawi duduk di kuarters itu, saya pasti Ong tidak akan meneruskannya jika dia dapati saya ini seorang yang 'racist' dan sebagainya.

Di tepi kuarterrs di Pasir Puteh. Mengikut Zawawi bunga-bunga itu ditanam oleh isteri kepada penghuni sebelumnya Duriwel.

Kehadiran Ong di rumah saya pada hujung-hujung minggu ada juga baiknya kerana dia pandai memasak. Jadi bila Ong datang kami akan ke pasar membeli bahan-bahan mentah yang sudah tentu halal dan Ong akan memasaknya untuk kami berdua makan. Pernah juga kami mengajak Lee Leng, Staff Nurse di sebelah itu untuk makan bersama.

Kami para-medic terdiri dari berbilang bangsa dan kebanyakan datang dari negeri-negeri pantai barat. Di Daerah Kesihatan Pasir Puteh - Bachok cuma seorang dua sahaja yang berasal dari Kelantan. Tetapi staff bawahan kami boleh dikatakan semua Melayu dan berasal dari Kelantan.


6. "What are they saying?"

Mari saya ceritakan sedikit mengenai jiran saya Staff Nurse Lee Leng. Setelah dia tidak takut lagi dengan saya ekoran saya memotong rambut yang panjang kami sering berkunjung ke rumah masing-masing bila Ong ada. Dia datang ke rumah saya untuk makan makanan yang dimasak oleh Ong dan kami pula berkunjung ke rumahnya untuk berborak-borak.

Kuarters untuk Staff Nurse di mana-mana Pusat Kesihatan mempunyai kelebihan iaitu disediakan perabot oleh Jabatan Kerja Raya. Mereka hanya membayar RM 1.50 sebulan untuk sewa perabot. Itu sebabnya kami lebih selesa berborak-borak di rumah Lee Leng kerana rumahnya lengkap dengan sofa sedangkan saya hanya mempunyai meja makan dibeli sendiri.

Dari ceritanya Lee Leng ialah seorang penganut agama Kristian yang warak dan nampaknya dia cuba mempengaruh Ong dengan cerita-cerita 'biblical'nya. Tetapi Lee Leng menggigil enam kali sehari. Kenapa? Setiap kali makmum di Masjid Bandar Pasir Puteh menyahut 'Aaaaamiiiiiin' semasa solat Maghrib, Isya' dan Subuh.

Ini saya tahu satu malam bila saya dan Ong berkunjung  ke rumahnya selepas Maghrib. Dia terus bertanya saya apa yang disebut oleh jemaah itu bila terdengar mereka mengaminkan bacaan imam semasa solat Isya'. Dia menggigil tiap kali mendengar bunyi itu katanya.

Saya jawab itulah 'Amin' serupa dengan apa yang disebut 'Amen' oleh penganut Kristian. Saya tidak tahu sama ada Lee Leng menggigil lagi selepas itu.   

(bersambung)

2 comments:

Unknown said...

good articles..remind me bout my hometown

Unknown said...

Tulisan tuan ni boleh direkodkan utk generasi akan datang.