Thursday, November 7, 2013

Terpaksa memohon kerja lepas tamat sekolah.


Depan pejabat pada tahun 1970.

1. Gagal dalam lulus. 

Saya lulus semua peperiksaan akademik yang saya duduki melainkan satu. Peperiksaan itu ialah Peperiksaan Masuk ke Tingkatan Enam. Kerana saya dulu belajar dalam aliran Inggeris peperiksaan itu dinamakan Six Form Entrance Examination. 

Sebenarnya peperiksaan itu pelik juga. Ada murid yang lulus dan berjaya masuk ke Tingkatan Enam dan seterusnya ke universiti walaupun keputusan SPM atau MCEnya tidaklah baik sangat. Disebaliknya ada yang gagal peperiksaan itu walau pun keputusan SPM/MCEnya lebih baik dari mereka yang berjaya masuk ke Tingkatan Enam tersebut.

Saya termasuk di bilangan yang kedua itu sedangkan ada kawan-kawan sekelas saya yang saya kalahkan dalam keputusan MCE tetapi berjaya masuk ke Tingkatan Enam dan seterusnya ke universiti.  Itulah sebab agaknya mengapa kerajaan memansuhkan peperiksaan itu dan kemasukan ke Tingkatan Enam atau Matrikulasi diasaskan kepada keputusan SPM semata-mata.

Kegagalan saya itu membuatkan saya terpaksa mencari kerja dengan kelulusan MCE. Saya memohon untuk memasuki Maktab Teknik dan Kolej Pertanian tetapi tidak berjaya. Saya tidak memohon untuk memasuki ITM kerana faktor kewangan. 


2. 'Di anaktirikan'

Selama ini persekolahan menengah saya di Sekolah Dato' Abdul Razak, Tanjong Malim, Perak dibiayai sepenuhnya oleh biasiswa dan duit poket sekolah. Bapa tiri saya langsung tidak menolong dan saya tahu jika saya berjaya masuk ke ITM atau sebagainya dia tentu melenting. (Saya sudah siap menyediakan satu pos mengenai pengalaman pahit saya berbapa tiri dengan tajuk 'Dianak tirikan'. Tetapi atas nasihat anak-anak saya tidak jadi menyebarkannya). 

Syukur juga saya ada menyimpan duit di Pejabat Pos (sekarang diambil alih oleh Bank Simpanan Nasional). Dengan duit itulah saya memohon kerja-kerja yang diiklankan diakhbar. Dengan duit simpanan itu juga saya pergi ke tempat-tempat temuduga dengan menaiki bas. 


3. Dapat kerja.

Dipendekkan cerita setelah memohon beberapa kerja dan pergi ke beberapa temuduga saya akhirnya berjaya mendapat kerja yang dipanggil Merinyu Kesihatan Umum di masa itu di bawah Kementerian Kesihatan Malaysia. Dalam bahasa Inggeris jawatan itu disebut Public Health Inspector atau PHI. Nama jawatan itu kemudian ditukar kepada Inspektor Kesihatan atau IK dan Health Inspector atau HI dalam bahasa Inggeris. Kemudian ditukar lagi kepada Penolong Pegawai Kesihatan Persekitaran artau PPKP atau Assistant Environmental Health Officer atau AEHO sehingga sekarang.

Jawatan itu memerlukan latihan. Program latihannya juga berlainan dari sekarang. Semasa saya dahulu kami terus dilantik dalam jawatan. Kami menjalani latihan permulaan selama 4 bulan di Institut Kesihatan Umum (IKU) Jalan Bangsar Kuala Lumpur. Kemudian kami diletakkan ke Pejabat-pejabat Kesihatan di seluruh negara sebagai Inspektor Kesihatan Percubaan selama 20 bulan. Kemudian kami datang balik ke IKU untuk menjalani latihan intensif selama 12 bulan untuk mendapatkan diploma yang dipanggil Royal Society for the Promotion of Health London Diploma for Public Health Inspectors.   

Dahulu jawatan kami diasaskan kepada kelulusan SPM/MCE dengan latihan walau pun kami mempunyai diploma. Dari itu kami di masukkan dalam Kumpulan C perkhidmatan kerajaan. Kesatuan sekerja kami bertungkus lumus supaya diploma kami diiktiraf supaya setaraf dengan diploma yang dileluarkan oleh ITM dan sabagainya. Akhirnya kami berjaya dan kami dimasukkan ke dalam Kumpulan B. Bagi saya ini satu kejayaan peribadi juga oleh kerana walau pun saya tidak berjaya masuk ke Maktab Teknik (sekarang UTM) dan Kolej Pertanian (sekarang UPM) kelulusan saya sekarang setaraf dengan diploma yang mereka keluarkan. 

Untuk seketika kami meninggalkan kawan-kawan yang dikelaskan sebagai para-medic oleh Kementerian Kesihatan iaitu Jururawat atau Staff Nurse dan Pembantu Perubatan (dulu HA sekarang MA). Mereka masih berada dalam Kumpulan C di masa itu. (Sebenarnya kami tidak mahu dianggap sebagai para-medic kerana tugas kami ialah di bidang kesihatan atau 'health' dan bukan perubatan atau 'medic').

Tetapi apabila kerajaan mengumumkan Laporan Gaji Kabinet gaji Jururawat dan Pembantu Perubatan disamakan dengan kami. Sepatutnya mereka berterima kasih kepada kami kerana atas usaha kesatuan sekerja Inspektor Kesihatan 'sijil' mereka dinaik taraf kepada diploma.

Berbalik kepada kursus tadi. Sekarang mereka yang hendak menjadi Penolong Pegawai Kesihatan Persekitaran (PPKP) dikehendaki mendapat diploma dahulu sebelum dilantik dalam jawatan. Tanpa mengira umur persaraan sekarang iaitu 60 tahun ini bermakna mereka sebenarnya bertugas tiga tahun lebih pendek dari kami dahulu. 

Secara peribadi saya juga mendapat keuntungan dalam perkara ini kerana perkhidmatan saya selama 4 tahun di Kementerian dari 2 Disember 1968 sehingga 31 Disember 1972 diambil kira untuk pengiraan pencen saya sekarang.


3. Ditempatkan di Seremban.

Setelah mula bertugas sambil menerima latihan awal  di Insitut Kesihatan Umum Jalan Bangsar, Kuala Lumpur dari 2 Disember 1968 hingga 31 Mac 1968, saya ditukarkan ke Pejabat Kesihatan Seremban pada 1 April 1969. Di masa itu Pejabat Kesihatan Seremban berada dalam satu bangunan dengan Pejabat Ketua Pegawai Perubatan dan Kesihatan Negeri Sembilan di Taman Tasik Seremban di mana terletaknya Jabatan Pendidikan Negeri Sembilan sekarang.

Tidak berapa bulan kedua-dua jabatan berpindah pula ke Jalan Lee Sam, Seremban. 

(bersambung) 

1 comment:

Unknown said...

En Maarof.
Finances definitely played a huge role in who received higher education. It seems that talented and able people will always find a way to achieve in life.
Congratulations on your success. As we Muslims believe, when one door closes, Allah opens another.
Elle Revett