Saturday, August 14, 2010

Kemarahan Allah?

Saya pernah mempertikan sama ada penjual makanan di Pasar-pasar Ramadan berpuasa atau tidak dalam pos lama saya ini. Malah dalam pos saya sebelum ini pun saya menceritakan dijual makanan yang busuk di hari puasa kedua.

Saya ingin menambah sedikit. Waktu Asar merupakan masa paling ramai orang membeli juadah berbuka puasa dari Pasar-Pasar Ramadan. Pasar-Pasar Ramadan di Ampangan dan Taman Desa Rhu, Seremban pula berhampiran dengan surau dan masjid. Tetapi bagi saya yang meramaikan kedua-dua surau dan masjid ini di waktu Asar di bulan Ramadan  bukanlah peniaga Pasar Ramadan tetapi pengunjungnya. Timbul pula soalan saya sama ada peniaga-peniaga ini mengerjakan solat?

Semalam, atau hari ketiga puasa kita dikejutkan dengan berita Pasar Ramadan di pekan Jasin, Melaka dilanda ribut. Dua orang meninggal dunia dan beberapa orang pula cedera. Adakah ini kerana kemarahan Allah kerana peniaga-peniaga meninggalkan ibadat wajib agama seperti yang saya telah sebut?

Dalam tazkirah-tazkirah yang kita dengar dalam bulan Ramadan ini sering diingatkan supaya kita tidak membazir semasa berbuka puasa. Kita diingatkan bahawa umat-umat Islam di Palestine dan Afghanistan berbuka puasa dengan serba berkurangan. Dalam tazkirah yang akhir saya dengar di surau saya penceramah berkata di Malaysia seorang boleh memakan lima biji buah kurma semasa berbuka puasa, sedangkan di Palestine sebiji buah kurma dikongsi lima orang.

Kita tidak boleh menyalahkan peniaga-peniaga Pasar Ramadan kerana gigih berniaga. Mereka cuma memenuhi permintaan pembeli yang tiba-tiba mendadak di bulan puasa sedangkan tidak semua makanan yang dibeli habis dimakan.

Mungkin ada yang tidak menyenangi pos saya ini. Tetapi bagi saya selagi kita pengguna tidak mengawal permintaan kita di bulan puasa selagi itulah peniaga-peniaga Islam di bulan puasa meninggalkan amalan agama seperti tidak berpuasa dan tidak bersolat.

2 comments:

Anonymous said...

memandai jo pencoramah kato kek palestin makan sebiji korma 5 orang...macam dio ponah ke palestin..yang bonanyo si pencoramah tu yang tolan lobih limo biji korma haaa...sobab tu boroi-boroi pak pencoramah kito...

maarofkassim said...

Saya pun pernah menceritakan isu yang sama di sini :http://www.maarofkassim.com/2008/11/bila-penceramah-tidak-membuktikan-fakta.html