Sunday, April 26, 2020

Bermain di padang tidak sama rata - Episod 6 (Digunakan untuk kepentingan)


TEMUDUGA


Memang sah, tujuan Y menghantar R seorang diri menghadiri kursus waktu malam di Petaling Jaya, Selangor ialah untuk menaikkan pangkatnya. Tetapi Y (dan R pada mulanya) tidak sedar saya pun ada rancangan sendiri. Sudah tentu Y terperanjat melihat saya pun memohon untuk masuk periksa yang pada mulanya cuma R yang memohon, itu pun atas desakan Y.

Mungkin Y juga terperanjat bila melihat keputusan periksa dan mendapati saya juga lulus, tanpa berkursus. Ternyata wang dan masa R telah banyak  terbuang dibandingkan dengan saya. Tetapi hajat tetap diteruskan dan  seperti yang saya jangka, cuma kami berdua yang dipanggil untuk temuduga. Kawan-kawan kami yang lebih senior tidak  dipanggil kerana belum lulus periksa.


MENANG MENANG

Tetapi temuduga yang pada mulanya mencemaskan saya itu akhirnya menjadi satu formaliti sahaja. Ini kerana terdapat dua kekosongan jawatan naik pangkat. Akhirnya saya dan R sama-sama dinaikkan pangkat. Di lain perkataan, ia menjadi situasi menang menang kepada kami.

Yang rugi ialah kawan-kawan kami yang lebih senior itu. Kalaulah mereka sama-sama duduk periksa dan lulus, sekurang-kurangnya mereka memberi saingan hebat kepada saya. R lainlah, kerana dia anak emas. Dalam sukan dia boleh diibaratkan sebagai seorang 'seed'.

Tetapi jika saya tidak mengambil tindakan drastik menduduki peperiksaan itu, saya pun turut rugi. Secara rasmi R akan berada di atas saya dan kawan-kawan sekerja.  


DIBERI TANGGUNGJAWAB

Tidak berapa lama setelah keputusan temuduga, saya dipanggil oleh Y. Dia berkata telah berbincang dengan H, Timbalan Yang DiPertua dan memberi saya dan R peluang menjadi Ketua Bahagian. Saya menjadi Ketua Bahagian Pembersihan dan R Ketua Bahagian Pelesenan. Setelah dua tahun kami akan bertukar jawatan, kata Y.


BOS BARU

Tidak lama lepas itu, H dilepaskan dari pinjaman untuk menjadi Pegawai Daerah Jelebu dan digantikan oleh S dari Pejabat Setiausaha Kerajaan, Negeri Sembilan. S ialah bekas pelajar Malay College, Kuala Kangsar dan sebagai seorang bekas pelajar sekolah berasrama penuh, saya sudah menjangka dia bukan sebarang orang.

Jika selama ini orang tidak nampak akan kelemahan R kerana dia menjadi anak emas Y, kali ini S melondehkn kelemahan itu. R sering ditegur oleh S di mesyuarat ketua-ketua bahagian dan ini sudah tentu merisaukan Y. 

S pula seorang yang 'direct'. Saya masih ingat di satu mesyuarat ketua bahagian, ketua satu bahagian itu menghantar wakilnya kerana dia berkursus. Di mesyuarat itu wakil itu menyebut S yang mempengerusikan mesyuarat sebagai 'You' dan bukan 'Tuan Pengerusi'. S yang bengang terus menangguhkan mesyuarat dan keluar. 


APA KELEMAHAN R?

Akibat risau anak emasnya sering ditegur bos, satu hari Y memaggil saya. Dia terus bertanya "Apa kelemahan R?". Kerana saya sama-sama bekerja dengan R, tentulah saya tahu akan kekuatan dan kelemahannya. 

Saya pula jenis yang tidak pandai berbohong. Saya pun ceritakan secara jujur apa kelemahan R dari pandangan saya sendiri. 

Selepas itu saya perhatikan R kurang ditegur oleh S. Saya percaya Y telah mengajar R bagaimana hendak menjawab soalan-soalan S. Antaranya jangan berbohong. S ini bekas pelajar Malay College dan dia tahu bila seorang itu berbohong.


PEMBANTU PILIHANRAYA

Di bulan September 1990 saya dipanggil oleh Y di pejabatnya. Dia telah dilantik oleh Pegawai Daerah Seremban untuk menjadi salah seorang Penolong Pegawai Pengurus untuk Pilihanraya Umum (PRU9) tidak lama lagi. Kawasan kami ialah DUN Mambau di bawah Parlimen Rasah. Saya terus menawarkan diri menjadi Ketua Tempat Mengundi kerana mempunyai pengalaman.

Y berkata nanti dulu. "Aku hendak kau pegang jawatan lebih tinggi dari itu", katanya. Jawatannya dipanggil Pembantu Pilihanraya. Ia lebih kurang menjadi Setiausaha kepadanya.

Kami pun berbincang untuk melantik jawatan-jawatan Ketua Tempat Mengundi dan Kerani Undi. Untuk senang berhubung, kami lantik kebanyakannya dari staff MPS sendiri. Antara Ketua Tempat Mengundi ialah R dan beberapa pegawai MPS yang lebih tinggi pangkat mereka dari saya.

Di sinilah saya jelas nampak Y telah mempraktikkan apa yang ditanyanya kepada saya mengenai kelemahan R. Kenapa tidak lantik R sebagai Pembantu Pilihanraya? Kenapa lantik saya?

Jawapannya dia tahu akan kebolehan saya. Dia tahu saya celik komputer, yang dia dan R sendiri langsung tidak tahu.

Selepas itu saya bukan sahaja sering berada di Bilik Gerakan Pejabat Daerah Seremban untuk kerja-kerja PRU, tetapi saya juga pergi ke pejabat SPR Negeri Sembilan. Bila saya perhatikan staff SPR lembab menggunakan komputer, saya minta izin menggunakan komputer mereka.

Dengan menggunakan komputer di pejabat SPR Negeri Sembilan, saya telah dapat mencetak permohonan Kertas Undi Pos untuk semua pekerja PRU di bawah saya. Borang-borang itu cuma perlu tanda tangan Pegawai Daerah sebagai Pegawai Pengurus dan kemudian dikembalikan ke SPR.

Akibatnya semua pegawai-pegawai PRU di bawah DUN jagaan saya dapat Kertas Undi Pos dan sempat mengudi. Ini berbanding dengan DUN-DUN lain di mana pegawai--pegawainya mengadu tidak dapat mengundi kerana lewat menerima kertas Undi Pos atau tidak menerima langsung.


DIGUNAKAN UNTUK KEPENTINGAN

Menggunakan saya sebagai pembantunya di PRU juga menunjukkan sikap Y menggunakan seseorang untuk kepentingannya tanpa menyayanginya. Walau pun dia seorang yang rasis, dia memerlukan staff bukan Melayu untuk kepentingannya.

Dia memerlukan mereka ini untuk menterjemah apa-apa berita dalam akhbar bukan Melayu yang mengkritik MPS contohnya. Untuk akhbar Bahasa Inggeris dia gunakan saya kerana dia tahu English saya setaraf dengan kawan-kawan bukan Melayu saya. Selain buta kompuer, Y sendiri amat lemah dalam 'spiking inglish'.

Bersambung.....

No comments: