Saturday, April 25, 2020

Bermain di padang tidak sama rata - Episod 4 (Dapat bos baru)

KHABAR ANGIN ITU BETUL

Khabar angin bahawa N yang selama ini dipinjamkan oleh Kerajaan Malaysia untuk memegang jawatan Timbalan Yang DiPertua, Majlis Perbandaran Seremban akan ditukarkan didapati benar. Saya akan berbohong jika saya kata saya tidak gembira dengan berita ini. Kawan-kawan sekerja saya turut sama gembira. Mugkin R sahaja yang mungkin tidak terasa apa-apa.

N meninggalkan kami begitu sahaja. Tidak ada apa-apa majlis perpisahan, tidak ada majlis makan malam dan sebagainya. Bukan kerana wabak Covid dan sebagainya. Tetapi kerana kehendaknya sendiri. 

TAKUT DENGAN KOMPUTER

Selama di MPS, N takut dengan komputer. Apa-apa cadangan untuk mengkomputerkan mana-mana jabatan di MPS ditolaknya. Sehingga bila beberapa Majlis Daerah di Negeri Sembilan sudah mula menggunakan komputer, MPS masih di takuk lama.

Jadi bila N ditukarkan ke Suruhanjaya Pilihanraya Malaysia (SPR) sebagai Penolong Setiausaha, saya tersenyum sedikit. Sebagai seorang yang pernah menjadi Ketua Tempat Mengundi di satu Pilihanraya Umum, saya tahu SPR tidak akan hidup tanpa komputer. Bagi N yang selama ini takut dengan komputer, ini akan menjadi mimpi ngeri baginya.

Ini berbeza dengan H yang menggantikan N di MPS. Dia datang dari Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA), di masa itu masih terletak di Kuala Lumpur. Oleh kerana sudah biasa dengan komputer, dia terperanjat mendapati tidak ada satu komputer pun di MPS.   

TAK PAYAH KAJI, LAKSANA TERUS

Antara tindakan pertama H di MPS ialah mengkomputerkan beberapa jabatan yang memerlukannya secara mendesak. Saya pernah dengar dia berkata "I am not going to consider it, I am going to implement it". Bagi saya yang sudah punya satu komputer peribadi di rumah, ini satu keputusan yang sangat menggembirakan. Tetapi Y dan R masih tidak minat dengan komputer. Saya akan bercerita mengenai perkara ini di satu episod akan datang.

H  berasal dari Batu Kikir, Negeri Sembilan berbanding dengan N yang berasal dari Jasin, Melaka. H sering tersenyum dan amat disenangi oleh semua golongan pekerja. Apatah lagi dia boleh bercakap dengan loghat Negeri Sembilan. H sudah berkahwin dan mempunyai beberapa orang anak. Ini bermakna dia memahami masalah kami yang juga berkeluarga. Ini berbeza dengan N yang bujang seumur hidupnya. 

MENGHADAP ILLAHI

Setelah beberapa tahun meninggalkan MPS, N didapati mengidap penyakit kanser. Saya yang mendengar berita itu merasa berbelah lagi, sama ada hendak bersedih atau tidak. Akhirnya N meninggal dunia di umur 50 tahun lebih semasa masih bujang dan belum bersara

Apabila mendengar berita itu, R mengajak saya pergi ke Jasin Melaka untuk menghormati jenazah. Tetapi saya tidak sanggup pergi sedangkan saya boleh membantu R mencari kampung N yang cuma bersebelahan dengan kampung di mana isteri saya dilahir dan dibesarkan. Esoknya R menceritakan dia sesat dan hanya dapat pergi ke makam bila mana N sudah dikebumikan.

Beberapa minggu selepas pemergian N, saya ke Pejabat Daerah dan Tanah Jasin untuk urusan tukar nama tanah isteri saya. Masih ada di papan notis pejabat itu berita kematian N di mana Pegawai Daerah Jasin mengarahkan staff pejabatnya pergi ke kampung N menghormati jenazahnya. 


PEPERIKSAAN AM KERAJAAN

Sebaik sahaja MPS menerima perubahan taraf jawatan kami, Y menghubungi JPA bertanyakan adakah kami perlu menduduki Peperiksaan Am Kerajaan. JPA menjawab ya dan kemudian Y memanggil kami ke biliknya dan menyampaikan salinan surat itu kepada kami semua.

Tetapi kami tidak mengindahkan arahan Y itu. Kami tahu kalau ada urusan naik pangkat pun, tentu R yang diutamakan. Buat apa buang masa ambil peperiksaan? 

Tidak lama lepas itu saya dapati R tergesa-gesa meninggalkan pejabat sebaik sahaja waktu kerja tamat. Ini berlaku untuk beberapa hari. Saya bertanya M yang duduk sebilik dengan R kemana R pergi. M menjawab R pergi ke satu kursus di Kuala Lumpur yang diadakan pada waktu malam.

Kursus waktu malam?

Bersambung.......

No comments: