Thursday, April 16, 2020

Guna pendekatan agama / Use the religous appoach

Gambar hiasan.

Melihat Tan Sri Muhyiddin Yassin, Perdana Menteri membaca doa mengingatkan saya kepada satu perkara iaitu guna pendekatan agama untuk apa-apa tujuan. TS Muhyiddin berasal dari Johor dan dari belasan tahun lagi saya tahu orang Johor taat pada agama. Semasa mula-mula masuk ke Sekolah Dato' Abdul Razak (SDAR) di usia 12 tahun saya lihat kawan-kawan saya dari Johor sudah solat lima waktu, sedangkan saya baru hendak belajar solat.

Semasa dalam latihan kerja dulu, seorang pensyarah saya bukan sahaja berasal dari Johor, tetapi  dia kerabat diraja di sana. Dalam satu syarahannya dia minta kami menggunakan pendekatan agama dalam menjalankan tugas. Satu contoh yang baik ialah dalam kawalan penyakit berjangkit, iaitu salah satu tugas kami sebagai Inspektor Kesihatan atau Health Inspector.

Kalau kita guna istilah teknikal seperti 'Penyakit Typhoid disebabkan jangkitan bakteria bernama Salmonella Typhi' manalah rakyat biasa faham. Oleh itu gunakan ayat-ayat yang senang difaham seperti 'Seorang itu terkena penyakit Typhoid kerana dia makan najis atau 'eat shit''. Kerana bakteria Salmonella Typhi hidup dalam najis atau 'shit' manusia.

Tetapi makan najis atau 'eat shit' tidaklah bermakna memakan najis dalam pinggan yang terhidang di atas meja. Makan najis boleh berlaku bila seorang pesakit atau pembawa Typoid tidak mambasuh tangan dengan betul selepas pergi ke tandas dan kemudian memegang makanan seperti sayur mentah dan menghidangkannya di atas meja di rumah. Di restoran pula menghidang makanan yang tercemar dengan najis kepada pelanggan.

Tetapi di mana kita hendak gunakan pendekatan agama di sini? Pendekatannya bukan menyebabkan orang lain sakit, tetapi memberi makanan yang haram kepada orang lain. Seperti yang saya kata, seorang itu terkena penyakit Tyhoid akibat makan najis. Najis atau 'shit' adalah satu benda yang haram dimakan. Oleh itu pendekatan agama yang boleh kita gunakan ialah 'Apa hukumnya memberi  makanan yang haram kepada orang lain?'

Saya pernah guna pendekatan agama dalam isu lain semasa saya kerja dulu. Ekoran kenaikan taraf perkhidmatan, saya dan kawan-kawan dikehendaki dibayar tunggakan gaji. Tetapi jabatan asyik menangguhkan bayaran tunggakan dengan alasan-alasan yang tidak manasabah. Akhirnya saya sendiri berjumpa dengan ketua jabatan dan bertanya "Apa hukumnya memegang duit orang tanpa izin orang itu?". Boss saya cukup marah dengan soalan itu, tetapi sekurang-kurangnya matlamat saya dan kawan-kawan tercapai. Tunggakan gaji kami dibayar selepas itu.

Begitu juga dalam kes Covid-19 yang kita hadapi sekarang. Seperti Demam Denggi, saya tidak dilatih mengenai kaedah mengawalnya di zaman saya. Tetapi saya tahu virus corona yang membawa Covid-19 hidup dalam air liur atau 'saliva'. Air liur boleh berpindah jika kita makan berkongsi dulang saperti pos saya sebelum ini. 

Air liur atau 'saliva' juga boleh berpindah bila berlaku kucupan atau 'french kiss' antara manusia. Dalam Islam adalah haram berkucup antara yang bukan muhrim. Tetapi saya tidak tahu apa hukum memindahkan air liur kita kepada orang bukan muhrim dengan apa cara pun.

Biarlah pembaca yang pakar agama menjawabnya.

No comments: