Thursday, April 30, 2020

Hidup ibarat sekotak coklat - Episod 3 (Kami tak guna Kad ATM)

Dua orang Setiausaha. Saya dengan Tn. Hj. Salleh, Setiausaha Agung Peratuan Pesara Kerajaan Malaysia. di satu program JPA di Putrajaya.

Saya antara penumpang pertama Buggy Jabatan Perkhidamatan Awam, Putrajaya. Sebelum menaiki buggy, saya tanya 'photographers' di situ dari 'angle' mana mereka hendak ambil gambar. Itu sebab imej saya ketara.

DIBENARKAN MEMANDU SENDIRI


Saya tidak pasti mengapa MPS tiba-tiba meluluskan tuntutan elaun perjalanan perubatan saya dengan kaedah memandu sendiri. Adakah mereka tercabar bila melihat saya sekarang menjadi seorang kuat satu Persatuan Pesara di Malaysia? 

Cuma yang saya tahu, MPS takut dengan tekanan dari luar. Di mesyuarat melibatkan jabatan-jabatan lain, mereka lebih percaya kepada orang luar dari pegawai-pegawai mereka sendiri. Kalau begitu tidak sia-sialah saya aktif dalam satu NGO mewakili antaranya pesara-pesara MPS sendiri.


MASIH BELAJAR

Satu hari saya didatangai dua orang pesara suami isteri berbangsa Cina. Mereka ingin menukar bank akaun pencen mereka dari sebuah bank di tengah Bandar Seremban ke  bank dekat dengan rumah mereka. Saya tanya kenapa perlu pergi ke bank untuk mendapatkan duit, sedangkan ia boleh didapati di stesen-stesen minyak?

Mereka menjawab tidak menggunakan kad ATM. Selama ini mereka pergi ke bank pada tiap-bulan untuk mendapatkan pencen mereka. Dari itu baru saya tahu ada dua skim pembayaran pencen iaitu Skim A dan Skim B.  Skim A ialah pencen dibayar terus ke akaun bank pesara. Di Skim B pula pesara dikehendaki datang tiap-tiap bulan ke bank untuk pencen dimasukkan ke akaun mereka.

Itulah antara perkara-perkara persaraan yang saya masih belajar. 



PENCEN ISTERI SAYA DITAHAN 

Satu hari saya menerima panggilan dari seorang lelaki Cina bernama Vicent dari Puchong, Selangor. Dia mengadu pencen isterinya ditahan selama tiga bulan. Saya boleh menolak terus aduannya kerana isterinya bukan ahli persatuan saya di Negeri Sembilan. Tetapi saya tetap melayannya kerana ingin tahu. 

Vincent memberitahu isterinya ada menerima surat dari JPA Pencen memintanya mengemaskini maklumat peribadinya melalui satu borang. Mereka enggan mengisi borang tersebut. Saya jawab apa-apa arahan dari JPA Pencen hendaklah diikut. Saya sendiri pernah mengisi borang tersebut bila berpindah rumah. 

Vincent berjanji akan mengisi borang tersebut. Dia juga minta pertolongan saya untuk menghubungi sesiapa di JPA Pencen yang saya kenal untuk mencepatkan bayaran pencen isterinya. Datuk Dr. Yeow, Pengarah JPA Pencen sudah bersara tetapi saya masih kenal dengan beberapa penolong beliau. Saya pun menghantar email kepada seorang dari mereka.

Akibatnya pencen isteri Vincent disambung semula dengan tunggakan. Sehingga hari ini Vincent menghantar saya mesej SMS hampir setiap hari. 


PESARA SATU MALAYSIA PANIK

Beberapa bulan selepas saya kenal dengan Vincent, pesara satu Malaysia panik dengan berita bahawa setiap pesara yang berumur lebih 70 tahun dikehendaki mengisi borang kemaskini maklumat peribadi dan mengambalikannya kepada JPA Pencen. Saya menerima panggilan telefon dan juga SMS menanyakan adakah berita itu benar.

Pengalaman saya dengan Vincent membuatkan saya menjawab "ya" kepada semua pertanyaan yang saya terima. Sehingga Setiausaha Agung saya menulis surat kepada semua Setiausaha negeri meminta semua pesara berumur lebih 70 mengemaskini malumat mereka, jika tidak pencen akan diberhentikan.

Akhirnya JPA Pencen sendiri melegakan panik itu dengan memberitahu mereka cuma meminta lebih kurang seratus lebih pesara yang status mereka meragukan mengisi borang tersebut. Isteri Vincent adalah salah seorang dari mereka. 

Saya merasa gembira kerana dapat menolong salah seorang dari mereka.


AKAN DATANG?

Seperti sekotak berisi coklat, saya tidak akan tahu apa yang saya akan dapat selepas ini. Lebih sebulan saya tidak bekerja walau pun saya ada pergi ke pejabat sekali sekala. Saya lihat rekod telefon dipenuhi dengan panggilan 'scam'. Nampak gayanya 'scammers' ini tidak berehat walau pun apa PKP. 


BERDEPAN DENGAN MBS LAGI

Saya dan 19 orang jiran-jiran sudah memfailkan permohonan untuk mendapatkan apa yang dipanggil 
'Semakan Kehakiman' atau 'Judicial Review' terhadap Majlis Bandaraya Seremban dan Kerajaan Negeri Sembilan. Ini terhadap tindakan mereka membina satu Dewan Komuniti di tapak yang sudah diwartakan sebagai KAWASAN LAPANG betul-betul depan rumah saya.

Kami sudah berjaya melangkah pagar pertama dengan mendapat 'leave' atau kebenaran untuk memohon  'Semakan Kehakiman' tersebut dari Mahkamah Tinggi Seremban. Segala tindakan terhenti seketika kerana Perintah Kawalan Pergerakan atau PKP.

Apa yang berlaku seterusnya adalah ibarat sekotak coklat,. Saya tidak tahu apa saya akan dapat seterusnya.

Sekian.

No comments: