Monday, May 12, 2008

Mengerjakan Haji Bahagian 34 (Selamat sampai ke Tanah Air)

Isnin 31 Disember 2007

Pada jam 0040 pagi waktu Malaysia pesawat kami mendarat dengan selamat mengikut jadual. Jika semasa bertolak dahulu kami terlewat 70 minit kali ini tidak. Saya pun terus menggunakan telefon bimbit saya yang tidak digunakan selama 45 hari untuk menalipon anak-anak saya Halimi, Ina dan Miza. Ina dan Miza sedang menunggu, tetapi Halimi masih dalam perjalanan.




Salmah dan kawan sedang menunggu bagasi.

Setelah memastikan bagasi kami selamat berada atas troli saya pun pergi ke kaunter air Zam Zam untuk mengambil 10 liter air Zam Zam yang diberikan kepada kami. Tidak dapat diceritakan bagaimana gembiranya kami berdua apabila berjumpa dengan anak-anak, menantu-menantu dan cucu-cucu.

Seperti juga semasa menghantar kami dahulu dimana cucu-cucu kami tidak tahu kemana datuk dan nenek mereka nak pergi, kali ini juga mereka tidak tahu dari mana kami kembali. Again, one day they will know.

Kami pun terus ke Masjid KLIA untuk menunaikan solat sunat selamat balik.

Apa yang sangat-sangat mengembirakan saya ialah kami telah mengerjakan Ibadat Haji kami tanpa apa-apa halangan yang tidak boleh di atasi. Walau pun kami sering tidak sihat ini tidak mengganggu langsung amalan-amalan kami. Cuma Salmah kesal sedikit kerana tidak dapat mengerjakan Umrah sunat, tetapi bagi saya perkara itu tidaklah mengganggu kerana ia bukan wajib.

Memang benar bak kata orang baik kita mengerjakan Haji ini semasa kita masih muda, kuat dan sihat. Tetapi bagi saya dengan keadaan kami yang sudah berumur dan saya secara resmi sudah bersara ia lebih menyeronokkan oleh kerana kami berjaya membuat apa yang senang dibuat oleh orang-orang muda.

Saya dapat bandingkan perkara ini dengan minat saya kepada komputer. Komputer ialah permainan anak-anak muda sekarang. Tetapi bagi saya yang sudah berumur ini kebolehan saya menggunakan komputer bila ramai orang-orang yang sebaya dengan saya tidak tahu menggunakannya merupakan satu kejayaan besar.

Kami rakyat Malaysia patut bersyukur dengan adanya badan yang menguruskan kerja-kerja Haji iaitu Tabung Haji. Tidak kira sama ada kita pergi mengerjakan Haji melalui Pakej atau Muassasah pujian patut diberi kepada Tabung Haji.



Cucu-cucu saya Danial dan Haziq memakai pakain yang dibeli oleh Salmah di Tanah Suci.

Blog Mengerjakan Haji ini saya tujukan khas kepada anak-anak kami Halimi, Nur Idana (Ina), Nur Amiza (Miza), Anis Farhana (Anis), menantu-menantu kami Nazeem dan Maizura, adik beradik kami, saudara mara dan sesiapa sahaja yang membacanya,

SEKIAN.

No comments: